قدم زدن پس از صرف غذا در کاهش قند خون موثر است

18 اکتبر 2016- یک تحقیق جدید نشان داد ده دقیقه قدم زدن پس از صرف وعده های اصلی غذا در کنترل قندخون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 موثرتر از 30 دقیقه پیاده روی در سایر اوقات روز است.

محققان نیوزیلندی از دانشگاه Otagoنشان دادند که قدم زدن کوتاه مدت پس از صرف غذا باعث کاهش بیشتر مقدار قند خون نسبت به پیاده روی در سایر زمانهای روز می‌شود.

در این مطالعه، برای اندازه گیری میزان فعالیت بدنی به 41 شرکت کننده‌ی مبتلا به دیابت نوع 2 شتاب سنجهایی داده شد، شرکت کنندگان همچنین از مانیتورهای مداوم قندخون (CGMs) که هر پنج دقیقه یکبار مقدار قند خونشان را ثبت می‌کرد، استفاده کردند. از آنها خواسته شد یا به مدت 30 دقیقه در روز به پیاده روی بپردازند و یا اینکه بعد از هر وعده غذای اصلی ده دقیقه پیاده روی کنند.

محققان دریافتند مقدار قند خون افراد شرکت کننده با پیاده روی پس از صرف غذا به طور متوسط 12 درصد بیش از پیاده روی به مدت نیم ساعت در روز کاهش می‌یابد.

 دکتر Reynoldsرهبر این تحقیقات می‌گوید: بیشترین تأثیر را با پیاده روی بعد از صرف شام که حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات است و به دنبال آن فرد بیشترین زمان بی تحرکی را سپری می‌کند، به میزان 22 درصد مشاهده کردیم.

 محققان نتیجه گیری نمودند که داشتن فعالیت فیزیکی پس از صرف وعده‌های غذایی می تواند بسیار مفید باشد، این تحقیق بر اصلاح دستورالعمل‌های فعلی برای فعالیت فیزیکی روزانه به فعالیت پس از صرف غذا، بخصوص هنگامی که وعده‌های غذایی حاوی مقادیر قابل توجهی کربوهیدرات می‌باشند، تاکید دارد.

در توضیح علت تأثیر بیشتر پیاده روی ده دقیقه‌ای نسبت به نیم ساعت پیاده روی روزانه، محققان اشاره کردند که شاید پیروی از برنامه‌ی ده دقیقه ای پیاده روی پس از صرف غذا، برای بیماران راحتتر بوده است.

این نتایج به معنای بی فایده بودن پیاده روی در سایر اوقات روز نیست، فقط بیانگر موفقیت برنامه‌ی پیاده روی ده دقیقه‌ای پس از صرف غذا در این مطالعه است. نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله‌ی Diabetologiaمنتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/oct/post-meal-stroll-is-particularly-effective-at-lowering-blood-sugar-92259103.html